יום חמישי, 12 באוקטובר 2017

קשרי (א)דם


Telephone poles began to appear around the same time that white Americans started lynching black Americans

אנו רגילים לחשוב על העָבַר כמקום אַלִּים ומפחיד, מאיים וחסר היגיון

בימי הבינים הכנסייה רדפה נשים והעלתה אותן באש באשמת כישוףבמאות ה-18 ו–ה19 הקולוניאליסטים האירופאים נהגו לקטוע את ידי העבדים שהתמרדו נגדם

ההיסטוריה עקובה מדם

כנגד מעשי הברבריות האלו אנו מציבים בגאון את רעיון הקִדְמָה ככלי חיוני לשיפור מצב האנושות. האדם, גורס רעיון זה, הוא יצור תְּבוּנִי שאינו הולך אחורה אלא קדימה. עם כל המצאה צועדת האנושות צעד נוסף קדימה אל עבר עתיד טוב יותרבטוח יותר. הרעיון הזה הולך יד ביד עם הסְבָרָה הנוצרית שהאדם הוא יצור טוב מטבעו, וכי יכולתו להבדיל בין טוב ורע היא זו שמבדילה אותה מהחיה.

המדע והטכנולוגיה, שפעם נתפשו כייצרי שטן, כלים שפועלים כנגד האלוהות, נחשבים במאה ומשהו שנים האחרונות דווקא כסייעים הכרחיים בהתקדמות זו, קטאליזטורים של קִדְמָה, אם תרצו.

***

Lynching is an American invention

יולה ביס (Eula Biss) היא מסאית ואקדמאית אמריקאית צעירה שפרסמה עד כה 
שני ספרי עיון וספר שירה אחד.


Notes from No Man's Land: American Essays שראה אור בשנת 2009 עוסק בעיקר בנושא גזע וזהות, ובשאלה המורכבת: כיצד בא נושא הגזע לידי ביטוי במגוון נושאים חברתיים בארה״ב של ימינו. 

ממש כמו בספרה של רבקה סולניט, Field Guide to Getting Lost, עליו כתבתי לאחרונה פה, גם ביס מציבה את עצמה ואת חוויותיה במרכז או בשולי הטקסטים שהיא כותבת, בניגוד גמור לנורמה האקדמאית שמבקשת לשמור על ארשת מדעית תוך כדי שהיא מרחיקה כל מה שמדיף ריח אישי  מהטקסט האקדמאי.

במאמר השני בספרה, Time and Distance Overcome, ביס מאירה בזרקור על הקשר האדוק בין המצאת הטלפון ע״י אלכסנדר גרהם בל ותופעת הלינצ׳ינג בדרום ארה״ב. 

לפי ביס, עמודי הטלפון הראשונים התקבלו במחאה ע״י חלקים גדולים בציבור האמריקאי. הם ראו בהם עצמים זרים, גדולים ומכוערים, שמאיימים להפר את הסטטוס קוו ולשנות את הנוף הכפרי והעירוני לעד. עשרות עמודים נעקרו ממקומם במחאה ע״י מקומיים, זמן קצר לאחר שהוצבו ע״י אנשי חברת הטלפון ע״ש בל.

אולם בד בבד, הפכו העמודים לפטפורמות להוצאת אגרסיביות מסוג אחר.. 

In 1898, in Lake Cormorant, Mississippi, a black man was hanged from a telephone pole. And in Weir City, Kansas. And in Brookhaven, Mississippi. And in Tulsa, Oklahoma, where the hanged man was riddled with bullets. In Danville, Illinois, a black man's throat was slit, and his dead body was strung up on a telephone pole. Two black men were hanged from a telephone pole in Lewisburg, West Virginia. And two in Hempstead, Texas, where one man was dragged out of the courtroom by a mob, and another was dragged out of jail.

A black man was hanged from a telephone pole in Belleville, 
Illinois, where a fire was set at the base of the pole and the man was cut down half-alive, covered in coal oil, and burned. While his body was burning the mob beat it with clubs and cut it to pieces

אנו רגילים לקשר בין הַמְצָאות וההרס שבא לעיתים קרובות בעקבותיהן. 

המצאת הגלגל, שנחשבת לאחד מעמודי התווך החשובים ביותר בהתפתחות האדם, איפשרה לצבאות לנוע במהירות, וסייעה למסעות ההרס וההרג והתפשטות האימפריות. המצאת פצצת האטום נקשרת בזכרונו של כל אדם ישר עם הירושימה ונגאסקי. אפילו המצאת האינטרנט, שפותח כדי לשמר ידע צבאי, הפכה במהרה לכלי להפצת פורנוגרפיה וניצול ציני של נשים ברחבי העולם. 

מאמרה של יולה ביס הוא בבחינת דוגמא נוספת לקשר הישיר שבין קידמה ואלימות. 

In Shreveport, Lousiana, a black man charged with attacking a white girl was hanged from a telephone pole. "A knife was left sticking in the body." In Cumming, Georgia, a black man accused of assaulting a white girl was shot repeatedly, then hanged from a telephone pole. In Waco, Texas, a black man convicted of killing a white woman was taken from the courtroom by a mob and burned, then his charred body was hanged from a telephone pole.

A postcard was made from the photo of a burned man hanging from a telephone pole in Texas, his legs broken off below the knee and his arms curled up and blackened. Postcards of lynchings were sent out as greetings and warnings until 1908, when the postmaster general declared them unmailable. "This is the barbecue we had last night," reads one

נכון, גם לפני עמודי הטלפון מצאו הלבנים דרכים מגוונות ומקוריות לטבוח 
בעבדים השחורים שסררו. אף אחד לא יצביע על העצים עליהם נתלו עבדים שחורים ויקשר ביניהם ובין המעשים הנוראים שנעשו על ענפיהם, כשם שאף אחד לא יאשים את הרכבות שהובילו יהודים למחנות ההשמדה.. 


אולם הקישור הישיר ביס מציעה, בין מכשירים של קידמה, שנועדו לחבר בין בני אדם ולקרב נפשות ומצאו במהרה שימוש טראגי והפוך לחלוטין מזה שייעד להם ממציאם הוא אפקטיבי במיוחד לטעמי. 

In Pittsburg, Kansas, a black man was hanged from a telephone pole, cut down, burned, shot, and stoned with bricks. "At first the negro was defiant," the New York Times reported, "but just before he was hanged he begged hard for his life."

In the photographs, the bodies of the men lynched from telephone poles are silhouetted against the sky. Sometimes two men to a pole, hanging above the buildings of a town. Sometimes three. They hang like flags in still air

תגובה 1:

  1. נו, זה ברור כל זה ואיך אפשר אחרת. מלחמות תמיד היו מנוע צמיחה כלכלי ומנוע להמצאות טכנולוגיות. אני חושב שתבוניות האדם מאפשרת לו גם את ההמצאות של הקידמה אבל גם באמצעותם יישום משוכלל והמוני של כל יצר האלימות שטבוע בו. אי אפשר להאשים את הרכבות אגב, אבל אפשר גם אפשר להאשים את חברת הרכבות שהגדילה את הונה ועושרה מכך, או את המהנדס שתכנן את המשרפות בצורה הכי יעילה כולל המחשבה על האופן והזמן שבו תגלגל גופה על הגופה שלפניה על מנת שלא תכבה את האש וגם כיצד המשרפה תשמש גם לחימום המים במגורי האס. אס תכנון הנדסי מבריק.

    השבמחק