יום שישי, 19 בנובמבר 2010

על הקריאה


שונאים, סיפור אהבה או אוהבים, סיפור שנאה

כמו כל ביבליופיל מושבע (החל מכמה ספרים באמתחתו הופך אדם לביבליופיל??) גם ביני ובין הספרים שלי (או יותר נכון בין הספרים שלי וביני) יש יחסי אהבה שנאה. טוב נו, אולי שנאה היא מילה קשה מידי.. אז יחסי אהבה-סקפטיות..

הם יודעים ואני יודע כשאני רוכש אותם שרבים הסיכויים שלא אאוורר את כל דפיהם אפילו פעם אחת. ועם זאת, כמו עבד ומלך, כמו תליין ונענש, נוצרים בינינו פעמים רבות יחסים של שתיקה בהסכמה.. 

קריאה היא דבר מאוד מחייב. ובעידן הדיגיטאלי הפך הדבר לאף קשה יוצר: הבה נודה, רובנו לא מצליחים לגמור כתבה של 500 מילים בוואלה, אז איך נוכל לסיים ולקרוא ברומן בן 300, 400 עמודים?

ספרים עבי כרס מייאשים אותי עוד לפני שפתחתי אותם. עם זאת, לעיתים גם אני מתפתה להם ורוכש אותם. על ׳מלחמה ושלום׳ וויתרתי מזמן.. אבל את Infinite Jest של דייויד פוסטר וולאס (למעלה מאלף עמודים) הזמנתי מאמזון בפרץ של נאיביות ותקווה. ועל Freedom של ג׳ונתן פראנזן ('רק' 576 עמודים) לא וויתרתי, וכשנתקלתי בו בסניף סטימצקי המקומי (25% הנחה על כל הספרים באנגלית - מי יכול לסרב לדיל שכזה?!) ועל 'נוטות החסד' לג'ונתן ליטל אני לא רוצה בכלל לדבר (בעיקר משום שכבר כתבתי עליו פוסט..)


משהו קטן וטוב..

ספרים רזים, לעומתם, תמיד מצליחים להתיידד איתי בקלות ולעודד את רוחי.

ב׳רזים׳ אינני מתכוון כמובן ל׳קלילים׳. הנושא יכול להיות מחייב מאוד וסגנון הכתיבה מאתגר. אך אם הספר אינו עולה על 150 עמודים (המקבילה הספרותית לקומדיה הרומנטית הקלילה, 90 דקות על השניה), אזי שמדובר כמעט באהבה ממבט ראשון (תלוי כמובן בעיצוב הכריכה, או בתיאור הסופר/ת או העלילה על גב הספר..)


כך, בלעתי את A week at the Airport של אלן דה בוטון (112 עמודים). טוב נו, את רובו.. ואילו את 'זכרונות מהזונות העצובות שלי' לגבריאל גרסיה מארקס (גם הוא מונה 112 עמודים..) הגדלתי לעשות וקראתי בצרפתית, במעין קריאת תיגר על שיטת הקריאה ה'רזה' שלי.


בהקשר זה, אני מסיר את כובעי (הווירטואלי) בפני הוצאות הספרים המקומיות אשר, אם מטעמי נוחות ואם משיקולים כלכליים, עושות חסד עם הקורא הישראלי המצוי ומוציאות לאור ספרים 'קצרים' שאינם מונים יותר מ150 עמודים: הנה, רק עכשיו ראה אור קובץ סיפורים קצר מאת רוברט ואלזר בשם איש שלא הבחין בשום דבר (139 עמ'), ולא מזמן ראה אור מייסטרים דגולים מאת תומס ברנהרד (176 עמודים, אבל בשביל  תומס ברנהרד אני מוכן לחרוג מהכלל...) ואת התרגומים מצרפתית האירוע מאת אנני ארנו, ואיך רוקנתי את בית הוריי מאת לידיה פלם (שניהם פחות מ150 עמודים) אני יכול אמנם לקרוא בשפת המקור, אבל בעברית זה נבלע יותר מהר..


יוצא מכל זה שספרים 'בינוניים', רומנים ממוצעים בני 300 עד 400 עמודים, זוכים ליחס הכי בעייתי מצידי.. 


כך, Union Atlantic של אדם האסלט (320 עמודים) נזנח באמצע הדרך, למרות שהוא עשה רושם של רומן די מבטיח, תשובה טובה למספר הטרחן-דעתן של ג'ונתן פראנזן, ואילו שני רומנים שנרכשו גם הם אונליין, The Slap מאת קריסטוס ציולקאס האוסטרלי, וThe Ask מאת הבריטי סים ליפסטיי אפילו לא נפתחו, אם כי רבים הסיכויים שגם הם ייקראו עד לקו האמצע ותו לא..

קשה להתחייב לספרים בימינו. יש יותר מידי היסחי דעת: עבודה, דאגות כלכליות, פייסבוק, זוגיות, ילדים.. רבים הספרים שרכשתי כברוח סערה, התחלתי לקרוא מיד עם הקנייה, נכנסתי עמוק לתוך העלילה, וזנחתי במחצית הדרך..


קריאה דורשת התמסרות רבה, אם לא טוטאלית. אם אבד המומנטום, אבד הכלח גם על הקריאה.

בניגוד לדניאל פנאק, אני לא חושב שלקורא המצוי יש ׳זכויות׳, או שחלות עליו ׳חובות׳ כלשהן.. אין כל ׳הכרח׳ לסיים ספר שנפתח, וכמו כן אין לקורא כל ׳זכות׳ לעזבו In medias res.. אך גם בעולם נטול חוקים ישנו מוסר בסיסי, גם באטמוספירה חסרת חוקים קיים כוח גראביטאציוני כלשהו.. 

ספר שנותר עם סימניה בליבו הוא ספר עצוב עוד יותר מספר שכלל לא נפתח (לו עוד יש איזשהו סיכוי..) 


ובכך נסיים את הדברים. יש לי עוד כמה ספרים-שלא-אסיים-לקרוא להתחיל ולקרוא..

* אגב, לפוסט (הקצר) הזה שקלתי לקרוא ׳על הקריעה׳, אבל זה יותר מידי ׳תרבות מעריב׳, אז נישאר עם ׳על הקריאה׳.

12 תגובות:

  1. הנה, עובד..

    השבמחק
  2. קראת / כתבת את מחשבותיי. גם מסרטים והצגות "מבטיחים" אני יוצאת באמצע, כשהבושה מווארשה כבר מזמן התפוגגה...תודה!

    השבמחק
  3. אטלס, זה היה קצת עצוב לקרוא. נכון שכתבות ארוכות קשה לי לקרוא, אבל ספרים עבי כרס (טוב, בוא לא נגזים, ספרים שמנמנים...) עדיין מהווים בעיני הבטחה למערכת יחסים שאורכה כמה ימים לפחות. האפשרות לבלות את רגעי הפנויים (ואפילו אם הם מזדמנים לי בבית הכסא בלבד...) בחברתם, להתענג עליהם ולשכוח לרגע את העולם שאליו אני חוזרת לאחר שאני סוגרת אותם פעם אחת אחרונה.
    והמשפט הזה "ספר שנותר עם סימניה בליבו הוא ספר עצוב עוד יותר מספר שכלל לא נפתח" - מרגש אותי לגמרי ואני מבקשת את רשותך לכתוב עליו שיר (:

    השבמחק
  4. מעניין. לי קשה יותר להתחיל, אבל אם כבר התאהבתי אני רוצה שיהיה ארוך.
    והקנייה מעיקה עליי במחויבות שבה. אני מעדיפה את הסטוץ הלא מחייב עם ספר מהספרייה :))

    השבמחק
  5. אני מתחיל יותר בקלות. כנראה זה קשור לאופי שלי: ואם כבר בסטוצים עסקנין אז אטלס מתאהב ומתמסר בקלות, אך מתקשה במונוגמיות (אם כי הוא חי עם בחירת ליבו כבר שנים, אז נישאר ברמה המטאפורית בלבד..)
    ולגביי עניין הקניה, הרי שכאן לאימפולסיביות יש גם תפקיד מכריע: מרגע שהתאהבת, איך לא תקנה את הספר? לא חראם להשאיר אותו ככה על המדף, בודד וגלמוד??

    השבמחק
  6. תודה על הרשומה, אטלס! חובבת ספרים אני (וגם כתבתי שלושה...). לוקחת כמה שמות כהמלצה. שבת מבורכת ושבוע נפלא, שוש

    השבמחק
  7. אז זהו, שאחרי הסטוץ, אם התאהבתי - אז כן, כמו שקרה לי למשל עם מרגרט אטווד, אבל ככה להתחתן בשידוך עיוור? :))

    השבמחק
  8. תודה על הביקור, שושנה (ותודה גם לדולי ו תמר!)
    ולי, למה עיוור? יש תמיד משחק מקדים..המלצות של חברים, כתבות בעיתונים, כרזות על בניינים (טוב נו, ספרות עוד לא מככבת באיילון, אבל למה לא?!)

    השבמחק
  9. טוב מאוד שלא קראת לזה "על הקריעה". מתישהו נגלה מי האנשים שבוחרים כותרות בעיתונים ונתנקם בהם.
    האמת, תיארת באופן מוצלח למדי את הרגלי (חוסר) הקריאה שלי.
    קצת עודדת אותי כי אני מתחילה לפקפק ברצינות במה שנותר מיכולת הריכוז שלי.
    אני מאוד אוהבת לקנות ספרים ולהתחיל ספרים ובהחלט לא חושבת שיש לי איזה חוזה לא כתוב איתם להגיע לסופם. אני כן חושבת שיש לי חובה לקריאה חומלת ברמה מסוימת.
    לפעמים אני מפסיקה ספר ומרגישה שקיבלתי ממנו את כל מה שיכולתי כעת. ולפעמים אפילו חוזרת אליו שוב מתישהו.
    רק מדי פעם בא איזה קוטזי קטן ואתה שוב יודע למה אתה כ"כ אוהב ספרות וספרים ואיך כמה מילים יכולות לזעזע קצת את תודעתך המתנוונת ולהקיץ אותך לרגע מתרדמתך הדוגמטית.
    ועוד משהו חשוב: יוחזר הסיפור הקצר לאלתר! יש כאלה המחזיקים עולם ומלואו.

    השבמחק
  10. חושבת שיש הבדל בין קריאה כצעירים לקריאה כבוגרים. זה נשמע טריוויאלי אבל לא מרבים לדבר בזה. ותמיד נשאר האידאל הבלתי ניתן למימוש של אהבת הנעורים...
    *יוחזר גם יוחזר הסיפור הקצר!

    השבמחק
  11. מאד אהבתי, למרות שאולי נכתב בהומור, מבחינתי זה רציני מאד: אני מעדיפה ספרים דקים, עם אותיות גדולות ולא עם גבורים רבים מידי.. טוב כמובן בתנאי שהספרים טובים. יש לי בעיה: אני מתחילה לקרוא מספר ספרים בבת אחת , שוכחת מה קראתי, ומתייאשת... בסך הכל הספרים הם עדיין חברי הטובים (למרות הזכרון המתפורר) ובדרך כלל לא מאכזבים.תודה לך אטלס, איזה מקום על האטלס אתה מעדיף, ומה שמך האמיתי?
    בברכה ותודה
    חוה ניסימוב

    השבמחק
  12. תודה על התגובה, עדי. סיפורים קצרים הם סיפור אחר לגמרי לטעמי.. האמת שעל פי רוב אני לא נמשך מידי אליהם, למרות שהרעיון שניתן לדחוס אירוע ׳גדול׳ לתוך סיפור קצר (ואפילו להשאיר כמה קצוות פתוחים, לעידוד המחשבה) כן מגרה אותי..

    וחווה, אני מעדיף כמעט כל מקום על האטלס חוץ מפה.. כזה אני, כמו היצור הצבעוני ברחוב סומסום, אני תמיד רוצה ׳להיות שם׳, אולי מתקשר למושג הגרמני ׳היות בבית׳ הכ״כ חומקני., ובאשר לשמי האמיתי.. הוא שמור במערכת ;)

    על החתום, אטלס 

    השבמחק