שפתינו הדלה, כפי שכבר כתבתי על גבי הבלוג הזה לפני זמן מה, משמשת ראשית כל לתקשורת בין פרטים, אינדיבידואלים, ואח״כ להבעה עצמית של רגשות ומחשבות: תאווה, כעס, תסכול, פחד, וכיוצא בזה..
על אף שהיא מצליחה לעיתים לקרב בינינו, לאחד סביב נושאים שונים ומגוונים, יש יסוד בהנחה (הפסימית ביסודה, יש להודות) כי רב הלא מובן על המובן בכל אקט שמהותו קומוניקציה.
כך, כשאחד אומר או כותב x, השני לאו דווקא שומע x, אלא xa, ויש כאלה שאפילו שומעים y.
למעשה, ככל שגובר הקונצנזוס סביב נושאים ׳גדולים׳ ומתרבים הקולות המנהנהים בהסכמה לגבי נושא כזה או אחר, כך ניתן להניח שרבה גם חוסר-ההבנה ורב הבלבול לגבי אותו נושא בדיוק.
כל זאת, כאמור, לגבי שפה בכלל, ו׳נושאי השעה׳, ומבלי להיכנס עמוק מידי לתיאוריות בבלשנות, פסיכואנליזה, סוציולוגיה או אנטרופולוגיה.
שירה היא במהותה אקט אינדיבידואלי למהדרין. זוהי דוגמא לשימוש ייחודי ופרטי בשפה, ניכוסה ולעיתים עיוותה לצרכי הבעת העצמי. תחת 'שירה' אנחנו יכולים כמובן להציג כל פעילות 'אמנותית': כתיבה בכל ז'אנר שהוא, צילום, ציור, ריקוד, וכו..
בשיאה (לטוב או לרע) השירה לוקחת לה חזקה על רבדים בשפה, מזקקת חלקים ממנה ומשנה את טבעה. כך, השירה נקרעת בין שני שימושי השפה שלעיל: תקשורת עם ה׳אחר׳ שבהכרח איננו אני והבעה של העצמי את עצמיותו.
שירה ׳גדולה׳ או פופולארית (ואין זה משנה אם היא נכתבה לפני אלפי שנים, במרחק אלפי מילין ממקום הימצאי הנוכחי או ע״י אני עצמי) היא בהכרח שירה המגשרת על הפער שבין שני הקטבים הללו ונהפכת ל׳קונצנזוס׳, כלומר ל׳נהירה׳, כזו שרבה ההסכמה עליה מאשר הבלבול והמבוכה שהיא מעוררת. היא נכס אוניברסלי.
דוגמאות: האודיסיאה והאיליאדה של המורוס; סיפורי קנטרברי של צ'וסר; המחזות והסונטות של ויליאם שייקספיר; המותחנים של סטפן קינג, שיריהם של אהרן שבתאי ומאיר ויזלטיר, השירים של ריימונד קארבר, וכו..
או אז, מנוכסת השירה הזו חזרה אל חיק השפה והופכת בחזרה לחלק ממנה, מתערבבת חזרה בבשר השפה, לעיתים מעשירה אותה ולעיתים נטמעת בתוכה ונעלמת כליל.
דוגמאות: האודיסיאה והאיליאדה של המורוס; סיפורי קנטרברי של צ'וסר; המחזות והסונטות של ויליאם שייקספיר; המותחנים של סטפן קינג, שיריהם של אהרן שבתאי ומאיר ויזלטיר, השירים של ריימונד קארבר, וכו..
שירה ׳קטנה׳, לעומת זאת, נכתבת ונשארת בתחום האישי, הפרטיקולרי (בניגוד לזו האוניברסלית). כמוה כניב מקומי: דוברים אותה רק מטי מעטים וזרים למקום יביטו בדובריה כשאים, משתוממים.
ב'קטנה' אין הכוונה כמובן שהיא 'לא חשובה', אלא דווקא 'מינורית', כזו שמדברת בעד עצמה בלבד, ומקסימום בעד קמצוץ אנשים נוספים..
בהקשר זה, אין זה משנה אם יזכו אותן מניפסטציות של 'שירה קטנה' בתהילה כזו או אחרת, יתורגמו לעשרות שפות, וכיוצא בזה.. 'שירה קטנה' תישאר לעולם קטנה, ייחודית, כזו שאיננה מתערבבת יתר על המידה עם השפה ממנה היא עשויה.
דוגמאות: שיריה של סאפפו, שיריו של פרננדו פסואה, שיריהם של דוד אבידן, חזי לסקלי ויונה וולך, סיפוריו הקצרים של דניס קופר, השירים של אליוט סמית, וכו..
החלוקה הנ"ל היא כמובן סובייקטיבית, אך אם הבנתם את מטאפורת היחסים בין השירה לשפה, נראה לי שאפשר להמשיך.
שירה 'קטנה' היא אם כן אישית, והיא נכתבת מתוך מקום מאוד אישי.
השפה שהיא דוברת גם היא אישית, ולחלוק אותה עם הכלל, עם ההמון הצובא כל יום על דלתות השפה ולוקח לו ממנו חלקים, בוצע את בשרה ולעיתים מותירה מדממת - זה יהיה כביכול מעשה טירוף. שכן השירה הקטנה מנכסת לה מעט מן השפה, מלטשת לה את מה שלקחה, ועומדת משתהה, מביטה ביהלום, באבן החן הקטנה שיצרה, מוכת תדהמה.
מי שיצפה באבן הזו יידע לעיתים להעריכה. לעתים יוכל לתרגמה לשפות זרות (רמי סערי מפליא לתרגם פנינים משפות 'זרות' לגמרי כמו אלבנית, אסטונית, הונגרית, יוונית, ספרדית, פורטוגזית, פינית, קטלאנית, ועוד הרזועה נטויה..)
שירה גדולה נקראת ע"י כולם כמעט באותו האופן.
היא כמו מגיעה עם ספרי ההדרכה שלה: ה'עשה' ו'לא עשה' שלה.
היא מובנת מאליה.
שירה קטנה אינה מתמסרת בקלות.
כ"א מוצא בה דבר מה אחר.
רבים לא ימצאו בה כלום. יביטו בה משתוממים, ולבסוף יזנחוה, בבחינת "מה הוא רוצה זה? על מה הוא מדבר??"
קבוץ השירים של המשוררת מיכל עלמה מרקוס, סופנו אל היקיצות, הוא דוגמא טובה לשירה קטנה.
שיר הנושא מחזיק את הספר סביב נושא קוהרנטי כביכול, פרידה מאהוב, אך שאר השירים בספר דוברים כולם שפה אישית למהדרין, כמו מנסים לומר משהו אישי, ללבן משהו עם עצמי ולהציגו לעיני העולם: ראו, הנה מחשבותיי, הנה רגשותיי, הבינו אותי.
הנה חלק ממנו:
לחמך הדל על פרי עוניי
ערותי בערותך מצועפות
בפוכינו הריקים נחנקות פשרות
נדדה שנתנו על מדשאות.
חוטי עוררותך פרמו שמיכת כפורי
מגדלים ארוכים בענני יקיצות
מהפכי נפש פתיינים יעורו
לילות - אורם, אורם - לילות
בגלי שינה מסוערי חולות
באנו אל הנדידות.
סומים משנת גוף אחרת, עייפים משנת אוהב
עורגים באחרות, נשותינו מדשאות
ערותך מתוך שנתי, שנתי בערותך
באנו אל היקיצות.
הנה שיר נוסף, "כל איש", שכתבה עלמה מרקוס לפני כמה שנים, ושפורסם בקובץ שיריה השני, בין שמשות אחדות (2006). שיר זה ממחיש לדעתי את הדיכוטומיה שהצגתי לעיל בין שירה קטנה ושירה גדולה, בין שפה פרטית ושפה 'אוניברסלית'.
כָּל אִיש דוֹבֵר שָפָה אַחֶרֶת,
מִתוֹך בִּינָה סוֹתֶרֶת,
אֶל זֶה שֶמוּל.
אִיש לֹּא יְבִינֵהוּ,
בֵינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ
לֹּא נוֹתַר אִיש.
כָל אִיש בִּלְבֵּל שְפָתֹוֹ,
שְפַת עִוֶרֶת,
אֶל תוֹך תוּּגָה עוֹכֶרֶת,
אֵין אִיש אוֹתוֹ יָבִין.
אִיש לא יְבִינֵהוּ,
בֵינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ,
לֹא נוֹתַר אִיש.
כָֹל אִיש עוֹסֵק בִשְפַת אִמוֹ,
בוֹרֵר מִילִים מִתוֹך עַצְמוֹ.
וּמִלוֹתָיו יֹאמְרוּ אֶת שֶרָצָה לוֹמַר
כָל אִיש יֹאמַר,
אֶת מַה שֶלֹא יוּכַל לוֹמַר.
אִיש לֹא יְבִינֵהוּ,
בֵינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ,
לֹא נוֹתַר אִיש.
וּבַאֲשֶר בִּלְבֵל שְפָתָם,
בְאֶרֶץ אֵין אֶרֶץ.
בָלֶל שְפָתָם,
בֶדֶרֶך בְלא אֶרֶץ.
שֶכוֹנֵן שְפַת אֵם,
בְאֶרֶץ הַנוֹלָד
עַכְשָיו בוֹנֶה יָמִים,
וּבַלֵילוֹת בוֹנֵהוּ,
שָם
אֶת
הַמִגְדָל.
המשוררת מודעת היטב לאין-אונותה של השפה הפרטית. בשיריה היא טווה שפה חדשה, אישית, בעלת רבדים מטאפוריים ואסוציאטיבים עמוקים שאינם מתמסרים בקלות.
מכאן שמשורר השירה-הקטנה הוא בהכרח יוצר של שפה חדשה, בורא שיח, ואין לכך דוגמא יפה משירה של עלמה מרקוס, "משורר יתום מזכרונות"
משורר יתום מזכרונות
קוצר חיטה בלא מגל
כותב מלים בלא אותיות
זוכר ימים בלא לילות
מצמיח פרח באוויר
סובב מעגלות היממה בלא מחוגי זמן
כך הוא יודע משמעויות יום עבר
דרך כשלונו של היום הבא.
בתמונת הכישלון הזה טמונה בעיני האמביבלנטיות של המשוררת עלפי שפתה, כלי העבודה שלה. פעמים רבות הופכים שיריה של עלמה מרקוס לזירה בה נקרעת המשוררת בין "ארציות ומקומיות [...] ובין אמירות יקומיות-אוניברסליות. [...] שפתם של השירים אישית ומזוהה" - ניגודיות אינהרנטית זו היא-היא לעיתים הקטליזטור של היצירה, שממנו צומחת השירה.
מאמר נפלא,מעורר מחשבה.
השבמחקמצליח להבהיר באופן מובהק את ההבדלים המתבקשים בין שירה "קטנה"ל"גדולה", מבלי לגלוש למחוזות סתומים ומלומדים מדי.
אהבתי מאוד את ההבחנה שלך בין סוגי השירה וגם את התיאור שתיארת, איך השפה "אוכלת בחזרה" את מה שנוצר בשירה הגדולה. תודה!
השבמחקכתבת לא מעט מהרהורי ליבך. אין דבר כזה שירה גדולה או קטנה.
השבמחקתודה, אטלס, על המאמר! בעיני, הקטע היפה מתרחש כש'שירה קטנה' הופכת 'גדולה', כשירי רחל, ו'גדולה' הופכת 'קטנה', כשירים מסוימים של ביאליק - 'הכניסיני', למשל. "והכול אחד".
השבמחקנ.ב. באשר לשירת מיכל-עלמה מרקוס, בעיני היא מאוד מיוחדת ויפה. אני מנסה לכתוב עליה לעומק, וזה לא פשוט לי... זוקק הרבה זמן וכוח (רוחני).
השבמחקתודה (:
השבמחקיש שני משוררים אהובים עליי מאוד
רומי
ג'ובראן חליל ג'ובראן
אטלס, כאוהבת שירה מאוד מאוד (עמיחי,רביקוביץ, קמינגס,אנג'לו ועוד) קשה לי להתחבר לאבחנה שלך על שירה גדולה לעומת קטנה. שירה היא שירה היא שירה. בכל מקרה היה לי לעומג לקרוא את דעתך. כן ירבו!דולי
השבמחקהשמוש במידות "קטנה גדולה" עושה עוול ומתאים לחנויות אופנה או הנעלה, ליריקה - מפעימה, מרגשת, מאופיינת בקשת של רגשות שתואמות מבנה מידתי אחר לחלוטין ולא מבנה כף רגל או מותניים צרות ובהחלט לא צרות עין.
השבמחקתודה לכל המגיבים.
השבמחקהכוונה בשירה'קטנה' או 'גדולה' לא לגודל או לאיכות, לכן הבאתי דוגמאות כדי שתבינו שאין פה שום מקום לביקורת או האדרה/הנמכה של יצירותיו של משורר/יוצר זה או אחר.
הכוונה בדיוק בדיכוטומיה: אישי/אוניברסלי, פרטי/ציבורי.
כך גם ההקבלה לשפה אישית מול שפה 'כללית'
נסיונך לטשטש את ספרה של מיכל עלמה תחת הגדרות של גדול קטן עושה עוול משווע לשירתה של מיכל עלמה בכלל ובפרט לספר זה. לא הבנת ממנו כלום.
השבמחקאני תוהה
השבמחקמורי ורבי בתחום השירה אמר שני דברים
האחד על המניע לכתיבה: " אני כותב כי אני רוצה להיות נאהב " אני מאד מזדהה עם האמירה הזו, והיא עומדת בסתירה מסויימת מול מה שאתה קורא, שירה קטנה,
אגב אלפי סליחות אטלס, לא אוהב את הבחירה במינוח הזה.
שירה אישית אינטימית, כל שתרצה
אצלי לקטנה יש קונוטציה שלילית
והבנתי היטב את כוונתך
דווקא המשוררים האישיים יותר, בעלי השפה הכמו סגורה ולא מובנת שלהם
הם קומוניקטיביים, במובן זה שהם משאירים אותך במרחב הפנימי שלך זמן רב יותר, ופותחים דיאלוג פורה יותר עם הקורא שאינו פועה.
דבר שני שאמר בן שאול: ואתה זה אני לא אומר בציטוט, כי ככה
אני כותב רק מתוך ובזמן תשוקה ממשית
טוב גם עם זה אני מאד מזדהה
אבל זה לפעם אחרת
תודה על תגובתך, גל.
השבמחקאהבתי את אמירתך, ששירה אישית, אינטימית, מחזירה למקום פנימי. זו אמירה נכונה, לטעמי. לגבי הדיכוטומיה שירה גדולה/קטנה, כפי שהסברתי לעילה הכוונה בשירה ׳קטנה' או 'גדולה' לא לגודל או לאיכות (לי, לדוגמה, מתקשר קטן עם טוב, מבחינת ׳קטן וטוב׳, וגדול, לעומת זאת, עם מגושם). אפשר לקרוא לזה בשמות שונים: פרטי/כללי, אישי/המוני, גדול/קטן..
השירה של מיכל עלמה מרקוס היא שירה גדולה. התכנים השיריים מבוססים בעיקר על מיקומו של העם היהודי בתוך תקופה המוגדרת על ידי המשוררת עידן בין השמשות. איפה אתה מוצא פה שירה קטנה?
השבמחקמדובר בספר ענק ומשמעותי, ומוטב שתקרא שוב את השירה של מיכל עלמה ותשנה את המאמר הקטן הזה.