יום חמישי, 7 באוקטובר 2010

לנון, בין 30 ל70

יום הולדתו של הזמר והאמן ג'ון לנון מתקרב ובא (9 באוקטובר) והעולם שוב מצקצק בלשונו..


מה גם שהשנה היה חוגג 70 שנים להולדתו.


תוסיפו לזה את יום השנה למותו (8 לדצמבר) ואת העובדה שהשנה יחלפו 30 שנים מאז נרצח ע"י מרק דייויד צ'פמן , והרי לכם מתכון מנצח להכריז על שנת 2010 (כמעט ברטרוספקציה) ב'שנת ג'ון לנון'.


ומה בתוכנייה לציון השנה? 


ראשית כל, 'ריאיון' עם לנון, שפורסם לאחרונה במגזין האמריקאי Vanity Fair (ה'צהובון' של האלפיון העליון בארה"ב, כפי שמכנה אותו העיתונאי ו'סופר' טובי יאנג, בספרו How to Lose Friends and Alienate People -  רק לאחרונה נודה לי שיאנג 'שאל' את שמו של ספרו כפי שהוא מ'מדריך' סאטירי שנכתב עוד בשנת 1937 ע"י אחד, Irving Tressler, אבל על כל זה בפעם אחרת..)


לנון 'ערך' את הריאיון ה(דמיוני, כמובן) הזה עם הכותב ועורך, דייויד קאמפ (WunderKid וProtégé של העורך הראשי של המגזין Vanity Fair מאז 1996, גריידון קארטר). גם קאמפ מתואר באריכות בספרו של יאנג שחשף את הקרביים הפנימיים של המגזין האמריקאי המהולל. 


עד כאן על קאמפ, קארטר, יאנג וVanity Fair. באנו לדבר פה על ג'ון לנון!


בעוד הביטלס ממשיכה להיות אחת הלהקות הרווחיות ביותר עלי-אדמות, וממשיכה למכור אלבומים ושאר פרפרנליה מידי שנה במאות מיליוני דולרים - נהר הביוגרפיות שנכתבות מידי שנה על ג'ון לנון ממשיך גם הוא לזרום בטבעיות.. 


הנה כמה: John מאת Cynthia Lennon, אשתו הראשונה של לנון


John Lennon: The Life של Philip Norman. מחקר מעמיק אל תוך חייו של לנון, שלא מפחד לחשוף צדדים אפלים באישיותו של האמן והזמר שהטיף ל"שלום ואהבה".


The Private John Lennon: The Untold Story from His Sister שכתבה אחותו של לנון, Julia Baird.


Nowhere Man: The Final Days of John Lennon מאת Robert Rosen. מבט על שנותיו האחרונות של לנון, שנים לאחר התפרקות הביטלס, כשנע ונד בין בדידות גדולה ופרסום וחשיפה תקשורתית מאיימת.

The Lives of John Lennon מאת Albert Goldman, הביוגרפיה המונומנטלית על ג'ון לנון. פרי מחקר של 6 שנים ולמעלה מ1200 ריאיונות שנערכו עם קרוביו. גולדמן לא עושה יותר מידי חסד עם לנון פה, והמבין יבין..


The Last Days of John Lennon: A Personal Memoir מאת Frederic Seaman,שהיה העוזר האישי של לנון בשנת חייו האחרונה. 

Lennon: The Definitive Biography מאת Ray Coleman. ביוגרפיה נוספת ש'מתחזה' לדפיניטיבית, אך לפי מעריציו של לנון דווקא מחטיאה את המטרה כשהיא דבקה באדיקות במחמאות-יתר לזמר המהולל.

Lennon Revealed מאת Larry Kane. קיין, עיתונאי ואיש רדיו שעקב אחרי הביטלס וג'ון לנון במהלך הקריירה של שניהם, אסף פה חומרים 'אישיים' וריאיונות שערך עם לנון ועם חברי הביטלס.

ועוד היד נטויה..
אילו היה חי היום, ספק רב אם לנון היה משתף פעולה עם אי-אלו מכותבי ה'ביוגרפיות' הללו, אך "המתים אינם יכולים לדבר", כפי שאומרת האמרה..

לאחרונה הוגשה לקורא העברי ביוגרפיה שכזו, באדיבות הוצאת רסלינג (למעשה, זו גם הביוגרפיה הראשונה על חייו של ג'ון לנון שתורגמה לעברית - מה שהופך אותה מייד, לפחות בעיני הקורא העברי הממוצע, לדפיניטיבית). שמה של הביוגרפיה, חייו של ג'ון לנון - כולנו רוצים לשנות את העולםמאת הסופר האירי ג'ון וייז ג'קסון (מסתבר שגם ללנון היו שורשים איריים והנה ה'הוכחה':) 






אבל ברצינות.. על אף הזווית הייחודית ממנה כותב מחבר הספר, מדובר בביוגרפיה מקיפה ועדכנית שעושה שימוש בחומרים (שנדמים לפחות לקורא הממוצע, ההדיוט) אמינים למדי. תוסיפו לזה צילומים ותמונות, והמלצות לקריאה נוספת והרי לכם מתכון די מנצח ל'אלבום' פוסט-חג, או שי קטן לעצמך לרגל יום הולדתו של אחד המוזיקאים הגדולים שידעה המאה העשרים.



אבל מספיק התחנפויות.. מה עם הביוגרפיה עצמה?



ספרו של וייז מתמקד תחילה בשורשיו הרעועים של לנון, שנולד לפרדי לנון, וג'וליה סטנלי. 


אביו יצא להפלגה לאיי הודו המערבית כשבוע לאחר שהזוג נישא, ובין הולדת בנם הראשון, ג'ון וינסטון לנון (ע"ש ראש הממשלה הבריטי הנערץ ש'הציל' את אנגליה,) נולדה לג'וליה בת מחוץ לנישואים, ויקטורה אליזבת, שנמסרה מייד לאימוץ. ללנון נודע על קיומה רק ב1964.


ג'וליה היתה נוכחת-נפקדת במשך רוב ימי ילדותו של לנון, שהעביר את רוב ילדותו עם דודתו מימי, עד שהתאחד רשמית עם אימו, כשהיה בן 13. 



בבית הספר היה תלמיד גרוע, אך המוזיקה משכה אותו..


The rest, as they say, is History

ועד שגם רגע זה יהפך להיסטוריה, ושנה נוספת תתווסף למניין שנות 'חייו' ומותו של לנון, ענגו את נפשותיכם בשיר פחות מוכר, פרי עטו של לנון, בתרגומו של עודד פלד, "תארו לכם":


תארו לכם שאין גן עדן 
לא קשה אם תנסוּ 
לא גיהינום מִתַּחַת 
רק שמיים מֵעַל 
תארו לכם שכל בני האדם 
חיים את העכשיו 


תארו לכם שאין מדינות 
את זה לא קשה לעשות 
שום דבר למות או להרוג בעדו 
אפילו לא דָּתוֹת 
תארו לכם שכול בני האדם 
חיים בשקט ושלווה 


תארו לכם שאין עוד רכוּש 
אני תוהה אם אפשר 
ללא צורך בבֶצַע או רָעָב 
אחוות בני אדם 
תארו לכם שכולם 
מתחלקים בעולם 


תוכלו לומר שהוֹזֶה אני 
אבל אני לא לבד 
יום יבוא ואלינו תצטרפו 
והעולם יהיה אחד 


א.מ.ן

5 תגובות:

  1. מפתיע לדעת שעד היום לא תורגמה אף ביוגרפיה של לנון לעברית, יש כ"כ הרבה אוהבי ביטלס בארץ... הפוסט שלך בהחלט עושה חשק לקרוא.

    השבמחק
  2. איזה חמוד השיר האירי... ותמיד כיף לקרוא אותך. תודה :)

    השבמחק
  3. לדעתי התרגום לעברית של השיר הוא קטסטרופלי ומלא בביטויי ניו אייג' מה שנותן נופך אנאכרוניסטי:
    "חיים את העכשיו" (ואפילו המשמעות לא עברה)
    והגבהות מוזרות ולא מוסברות ע"י הריתמוס:
    "הוזה אני"
    "יום יבוא ואלינו תצטרפו"
    ותחושת הכבדה כללית על השיר התמים והנפלא הזה.

    ולגבי הפוסט, לא הבנתי מה אתה אומר על הביוגרפיה בעברית. רצינית? מעניינת? ממוקדת?

    תודה.

    השבמחק
  4. נהנתי מהעומק , למדתי למרות שחשבתי שאני כבר יודעת...
    עשית לי חשק לנבור עוד ברשומות על לנון.
    תודה.
    (נ.ב. שיתפתי את השיר בקיר שלי )

    השבמחק
  5. חן חן אריה.
    זו באמת ביוגרפיה מומלצת (לשאלתו של אנונימי..)
    במיוחד משום שהיא היחידה של לנון הזמינה כרגע בעברית..
    שלכם, אטלס

    השבמחק