יום שבת, 16 באוקטובר 2010

From Zuckerman to Zuckerberg

מיהם גיבורי התרבות של שנות האלפיים? Celebrity Chefs, מנחים של Talk Shows, אילי תקשורת, נשיאי אומות משוחררות (טוב נו, לפחות לרגע אחד, ביום ה'הכתרה',) מתעשרים בן-רגע, גאונים צעירים (Wunder-Kinder) נוסח סרגיי ברין ולארי פייג' (גוגל) או מארק צוקרברג (פייסבוק), או שמא 'צעירים נצחיים' כמו ביל גייטס וביל קלינטון (שני הדה-ביל'ים).

מיהם ה(אלטר)אגואים שאנו נושאים בקרבנו, אלו שהיינו מאפשרים להם לדבר בשמנו ללא כל היסוס?

הנה שני 'גיבורי תרבות', לדוגמא: 

האחד הוא אלטר-אגו של סופר דמיוני שהומצא ע"י סופר 'אמיתי';

השני, אמיתי לגמרי, אדם שסייע ליצור רשת וירטואלית, המסייעת ביצירת קשרים בין אנשים 'אמיתיים' (ויש שיאמרו: 'ובו בזמן מסייעת להרחיק ביניהם ובין העולם הממשי' ), המנהלים את חייהם באינטרנט (ולא בעולם האמיתי.

האחד איש סוכר, השני הר מסוכר.

נתן צוקרמן (נולד. 1974) הוא דמות בדיונית, סופר סתרים (Ghost Writer), אלטר-אגו של אלטר-אגו. צוקרמן הוא יציר דמיונו של הסופר האמריקאי (היהודי), פיליפ רות', אם כי הוא מופיע לראשונה בספרו של רות', My Life As a Man , שם הוא מתואר כאחת הדמויות בספרו של סופר אחר, פיטר טרנופול, שהופיע בעצמו בספרו השביעי של רות' My Life as a Man.


אך הגולם קם מהר מאוד על יוצרו, וצוקרמן קונה חיש את ממלכתו כשרות' מקדיש לו 'ספר משלו' בשנת 1979, Ghost Writer (תורגם לעברית ב1983 תחת השם השד. מדוע תרגם מאיר ויזלטיר כך את שם הספר? אינני רומז שיש תרגום פשוט למושג הספרותי שרות' שאל פה, אך זהו תרגום כל כך לקוני לשם הספר הזה..) שם צוקרמן מתואר כסופר צעיר שעתידו עוד לפניו, העושה לילה אחד בביתו של גיבורו , הסופר E.I. Lonoff (בעצמו מתבודד, ובעצמו אלטר-אגו של רות', או שמא בן דמותו של הסופר היהודי ברנרד מלמוד).


לכל הדעות, צוקרמן נולד כמעין גולם; כלי מחימר בידיו של רות', מתוך איזשהו צורך אוטוביוגרפי להתמודד עם העבר, עם ילדותו. אכן, עם השנים הוא הופך גם לאמצעי בידיו של רות', המאפשר לו להתמודד עם אירועים משמעותיים בחייו: כך, 12 שנים לאחר שספרו Portnoy's Complaint (תורגם לעברית כ'תלונתו של פורטנוי' או 'מה מעיק על פורטנוי' - תלוי איזה תרגום אתם קוראים..), פרץ עבורו את דרכו הספרותית (ועל הדרך 'עשה לו מיליון'), רות' מתמודד עם ההצלחה בספרו Zuckerman Unbound (ובעברית: 'צוקרמן ללא כבלים') שם הוא מתאר את התמודדותו של צוקרמן עם הצלחת ספרו Carnovsky (נשמע כמו שם מוצלח למסעדת בשרים, אך זהו למעשה שיר הלל לסקס נטול העקבות בו פוצח רות' בספרו פורטנוי, אך גם רמז ליצר הבשרים המאפיין הן ספרו של צוקרמן).


ומצוקר אחד, לצוקר שני.. 


מארק צוקרברג (נולד. 1984) הוא אחד המייסדים של הפלטפורמה החברתית הפופולרית ביותר בעולם המערבי, פייסבוק. לכאורה, מדובר באחד האנשים החזקים ביותר בעולם (צוקרברג נבחר ראשון מבין '100 הגדולים' לשנת 2010 של המגזין ואניטי פייר) השולט באחד מאמצעי המדיה והתקשורת הגדולים בעולם (נדמה שלא הרבה השתנה מאז ימי האזרח קיין - גם אז שלטו אנשי בתקשורת בעולם - אלא שלאזרח של אורסון וולס לקחו כמה עשרות שנים להגיע אל מגדל השן שלו.. לצוקרברג, לעומת זאת, נדרשו שש שנים בלבד.)


אך מיהו מארק צוקרברג? מיהו באמת?? 


כמה כתבות פרופיל ארוכות כתבו עם צוקרברג.. כמה מאמרים ספקולטיביים והיפותטיים..

לאחרונה יצא לאקרנים גם סרט, הרשת החברתית, המביא את סיפור הצלחתו של צוקרברג, מימי הרוורד, שם גילגל את הרעיון לרשת חברתית ועד לימינו אנו - העתיד עוד לא ברור..

בסרט, צוקרברג מתואר כאיש מבריק אבל גם מניפולטיבי ובודד (בין שמות התואר בהם עושה הסרט שימוש, בבואו לתאר את 'האיש והתופעה': Punk, Genius, Prophet, Traitor, Billionaire) שעשה את דרכו לבדו אל הפסגה, ונותר שם לבד (הסרט מבוסס על ספרו של בן מזריץ' - עוד יהודי - "Accidental Billionaires"). השמועות אומרות שצוקרברג לא הסכים לצפות בסרט, אבל שלח את כל עובדי החברה שלו לתפות בו במקומו..

ואם כבר שמועות (כי בימינו, בעידן זה של היפר-תקשורת ו(דיס)אינפורמציה אין יותר מידי אינפורמציה מהימנה) אז שמועה זדונית נוספת אף טוענת כי צוקרברג בן ה-26 הפך את פרופיל המשתמש האישי שלו בפייסבוק לחשבון "אלוהים", חשבון עליו לא חלות מגבלות כלשהן - הוא אינו ניתן לחסימה על ידי משתמשים אחרים ברשת ואי אפשר לדווח או להתלונן עליו למנהלי פייסבוק, ואילו למארק צוקרברג הישראלי יש אפילו פרופיל פייסבוק משלו.. (מעניין מה חושב על כך מנכל טוויטר!)


אלוהים או אדם בודד? אולי שניהם יחדיו..


ומה בין צוקרמן וצוקרברג? שניהם יהודים.. שניהם בודדים.. שניהם (לא ממש) אמיתיים..


תשלימו אתם את החסר..

2 תגובות:

  1. אהבתי את הפוסט-רוחב...!
    מאוד אינטילגנטי!!!

    השבמחק
  2. שאכן צודקת מירב,פוסט רחב יריעה ואנטליגנט. אך יותר מכל עניין אותי החיפוש המרתק אחר הנסיון האנושי הבסיסי לחפש אחר הממשי.... שזו שאלת השאלות במדיה הזו
    וגם שאלת השאלות שנשאל כל סופר אני מניח כמה מדמויותיו הם בעצם מבוססות על האוטוביוגרפיה שלו. חוששני שהאדם בן המאה הנוכחית בעצם קרוע בדיוק בין דברים אלו בנסיונו לחפש את מה שביו בדיה למציאות ההולכים ומטשטשים בחברה העכשוית

    השבמחק