יום ראשון, 10 במאי 2009

רפובליקה של רפי שכל


אוסקר וואו של ג'ונוט דיאס (The Brief Wondrous Life of Oscar Wao/Junot Diaz) הוא האיגנטיוס ז'ק ריילי (A Confederacy of Dunces/John Kennedy Toole)של ארה"ב של יוצאי הרפובליקה הדומיניקנית בארה"ב.

שני הרומנים עוסקים בגיבורים גדולים מהחיים, שנאלצים להתאים מחדש את מידותיהם והשקפת עולמם המ/שונה לסביבותיהם הטבעיות (במקרה של אוסקר וואו, לאחותו ואימו ולעולמם הרוחני המפותח של הדומיניקנים בארה"ב ובארץ המולדת, על שלל האמונות התפלות והמיתולוגיה המשפחתית והלאומית; במקרה של איגנטיוס לאימו הסובלת מנטייה בלתי-נשלטת לשתייה ולשאר היצורים החיים בחממה הטבעית של ניו-אורלינס).

אצל שניהם, הבידוד מן החברה הסובבת אותם והריתוק (במקרה של וואו, הקולג' האמריקאי; במקרה של איגנטיוס, בית המשוגעים) אינם רק איום של ממש ("אם לא תאכל, יבואו השוטרים!") אלא גם מציאות מהדהדת, שהדרך היחידה להימלט ממנה (לפחות לדידם של שני הגיבורים הנ"ל) היא דרך עמודי חוברות הקומיקס ותסריטי הפנטזיה.

נדמה ששני הגיבורים המונומנטליים של הרומנים הללו (שניהם ghetto nerds שסובלים ממשקל יתר) כבולים בכריכות עבות הכרס המקיפות אותן. כמו כוכבי לכת גדולים, שניהם חיים בעולמות מבודדים (האחד בניו-ג'רזי של שנות השבעים-שמונים; השני ברובע הצרפתי של ניו-אורלינס של תחילת שנות השישים); שניהם נעים עד כדי סחרור מסביב לאמריקנה הגדולה מנשוא, ניזונים מן השיירים של כור ההיתוך שלה ומקיאים מידי פעם חזרה לתוכו.

כמו הגבורים הדמיוניים, כך הסופרים: ג'ון קנדי טול זכה בפרס הפוליצר רק כ11 שנים לאחר מותו; גם ספרו של דיאז זכה בפרס היוקרתי. בשני הספרים מפגינים הסופרים יכולת יוצאת מן הכלל לג'גלל בין מגוון ז'אנרים וסגנונות ספרותיים (טול מן הספרות הקלאסית והמודרנית - שם ספרו שאול ממאמר של ג'ונתן סוויפט, ההוא ממסעות גוליבר; דיאז בו בעת מהספרות הפנטסטית של גבריאל גרסייה מרקז ומקורותיהם של גיבורי על כסופרמן).

A Confederacy of Dunces לא זכה לעיבוד קולנועי, אף שיש בו כל האלמנטים המתבקשים (דמות מרכזית גדולה מהחיים; מיקום מושלם להתרחשות עשירה [ניו-אורלינס]). הוליווד, כך נראה, לא תפספס את ההזדמנות שוב. אוסקר וואו עוד יזכה להנצחת עד על מסך הכסף.

2 תגובות:

  1. לא קראתי את הספר של דיאס אבל אהבתי את ההתיחסות לקונפדרסי אוף דאנסז. יצירת מופת שבארץ לא מכירים כל כך. מקווה שהעוול יתוקן. והרעיון לסרט - מצוין! מי לדעתך מתאים לתפקיד הגיבור? צריך מישהו בסדר גודל של רובי קולטריין לדעתי.

    השבמחק
  2. ממ.. רובי קולטריין גדול! אבל הוא מבוגר מידי..
    אם לא היה ברור מידי מדבריי, אוסקר ווא הוא די צעיר..
    למעשה הסרט עוקב אחר שנות הקולג' שלו ברובו, כך שקולטריין כבר לא יהיה אוסקר וואו.. לפחות לא בגלגול הזה!

    השבמחק