יום ראשון, 31 במאי 2009

על קוראים ׳לא שגרתיים׳



ידיעה קצרה בעיתון הארץ, הבוקר, על מפגש פסגה קטן של שני ראשי-עולם לשעבר, הנשיא-לשעבר ביל קלינטון, והנשיא-לשעבר ג'ורג' בוש (ראו-ערך, "המופע של ביל וג'ורג'!").


השניים נפגשו באדמה ניטראלית, בטורונטו שבקנדה, כדי לדבר על הא-ודא (על הכלב של בוש, בארני; על הטבח ברואנדה ואוזלת ידו של ממשל קלינטון; על המאבק באיידס באפריקה תחת ממשל בוש..)

הזכירו שם גם את הספריה של ג'ורג' בוש בדאלאס, טקסס (אדמות הדרום הרפובליקניות) מה שהעלה מייד בזכרוני את הספרייה הציבורית הקטנה של שירות הספריות הניידות הבריטי, בה מגלה מלכת אנגליה מושא התאהבות חדש: הקריאה, עיסוק שעשוי לתפוס ממדים אובססיביים בקלות.

ספרו הקטן והצנוע של הסופר הבריטי אלן בנט, The Uncommon Reader עוסק בהתאהבות שלוחת-רסן זו, ובתוצאותיה ההרסניות בפוטנציה של הקריאה (הספר תורגם לעברית תחת השם "הקוראת המלכותית"; תרגום ישיר מדיי, שאינו משאיר מקום רב מידי לדמיון..)

הספרייה הצנועה שבה מבקרת המלכה בספרו של אלן בנט איננה דומה בכהוא זה לספרייה של ג׳ורג׳ בוש, שלצורך הקמתה נאספו עד כה כ100 מיליון דולר, כשליש מן הסכום המתוכנן. מחקר קצר מעלה שבוש מתכוון להעמיד באמצעות הספריה הנשיאותית, ששוכנת באוניברטיסת הSMU, מקדש לממשלו ולפועלו, הכולל רפליקות מדוייקות של סביבתו הטבעית, הבית הלבן.


בניגוד לגיבורה (הפיקטיבית, יש להזכיר) של בנט, מלכת אנגליה, שהקריאה מרחיקה אותה מן המציאות ומקשיי היומיום, עד שהיא מבקשת להיפטר מכס המלכות כדי להגשים את ייעודה כסופרת (זהירות, ספויילר!), נראה שבוש מתכוון דווקא לעשות מהלך הפוך: לנצל את מעמדה הרם והמכובד של הספרות (המיוצגת כאן בפן המטריאליסטי ביותר שלה, היכל הספר; הספריה), כדי להמשיך ולבסס את מעמדו בעולם.

יש פה איזושהי אמירה על עולמנו (המציאותי, לא הספרותי, הבדיוני..) ומשל: שני קוראים לא שגרתיים (Uncommon) באים להיכל הקודש, כעומדים לפני החוק: האחד מבקש להפוך את המקדש לארמונו-שלו, למקום מִמְשָׁל  ממנו יוכל להפיץ את בשורתו; השניה מקבלת על עצמה את מרותו של ההיכל ומתאימה את עצמה לערכיו ולמהותו.


נדמה שיש לאמריקאים לקח ללמוד מן הענווה הבריטית, לפחות זו הבדיונית..

למציאות יש עוד מה ללמוד מן הספרות.

3 תגובות:

  1. מקסים וישר החזיר אותי לימי ילדותי, אל הספריה הניידת שהייתה עוברת ברובי הצר שבירושלים של מטה
    והיתה כעין מקדש מעט בימי חושך וסערה

    השבמחק
  2. למציאות יש מה ללמוד מהדמיון :)

    השבמחק
  3. רקע על
    הנאציזם הערבי פלסטין:

    * מרץ 1933, המופתי כבר ממהר לקונסול הגרמני להציע לנאצים תמיכה.

    * 'פלסטין', 4 באפריל 1933, הביע הערכה למנהיג הנאצי אדולף היטלר מול מנהיגים ערבים פלסטינים.

    * 'פלסטין', מאי 1933, מכנה את היטלר "אצילי", מצדיק את רדיפת היהודים.

    * אל כרמל, [כרמיל] 14 במאי 1933 : "האם היטלר ערבי יופיע בקרבנו כדי להעיר, להתאחד ולהוביל אותנו להוביל אותנו להילחם ולהגן על זכויותינו?"

    * [עד דיפאע] אל-דיפאע שיבח את הנאצים, גם פרסם קטעים מתורגמים מספרו של היטלר "מיין קאמפף". אל-שאנטי, קרא לנוער הערבי (במאמר מ-1 ביוני 1934) "ללמוד ממעשיו של היטלר ולחקות אוֹתָם."

    * 15 במרץ 1935, 'Die Warte des Tempels' של הטמפלרים נכתב: ערבים רבים רואים בהיטלר את האיש החשוב ביותר של המאה ה-20 וכמעט כל ערבי יודע את שמו. הפשיזם והנציונל-סוציאליזם עם גישתם האנטי-יהודית התקבלו בחיוב על ידי ערבים רבים.

    * מאי-יוני 1935, ערבים בחיפה ייסדו את המועדון הנאצי 'ירח אדום'. בחודש מאי: כשחזרו נציגים ערבים מכנס הנוער הערבי בחיפה - צלב קרס צוייר ברכבת, מתחתיו הכיתוב 'גרמניה מעל הכל' בערבית.

    * 25 ביוני 1935, אל דיפאע דיווח כי נוצרים: נוער ערבים נאציים במדים, בפלסטין.

    * 'פלסטין'', 5 בינואר 1936: "קל מאוד להסביר את אהדת הנוער שלנו לרעיון הפשיסטי".

    * 1936-8: "דגלים נאצים ותמונות של היטלר הוצגו בצורה בולטת בחלונות ראווה. חוברות המסבירות את שיטות הנאצים לכפות יהודים מה'רייך' חולקו בחופשיות... הצעקה של 'הייל היטלר' הפכה למילת מפתח שצלצלה בחוצפה על כל פלשתינה." (זיו, 'אונס פלסטין', 1938).

    * 1936-9, הילדה וילסון, מורה בביר-זית לאורך כל המרד, ציינה שרוב תלמידיה היו פרו-נאצים והעריכו את היטלר.

    * ניו-יורק טיימס, מאי 1937, 'כל' פלסטין חגגו את יום הולדתו של מוחמד עם צלב קרס נאצי מעופף ותמונות של היטלר.

    * 1937, ולטר דולה, קונסול גרמניה בירושלים: "לערבים פלסטינים בכל השכבות החברתיות יש אהדה גדולה לגרמניה החדשה ולפיהרר שלה..."

    * עוני עבד אל-האדי (איסתקלאל, וועד הערבי העליון) בינואר 1937 למגזין הנאצי: 'ערבים חובבים נאצים'.

    * 'פלסטין', ספטמבר 1938, בתגובה לנאומו של היטלר, מתאר דיקטטורה נגד מה שנקרא שליטה יהודית.

    * בשנת 1938, כמאה ערבים, כולל מ"פלסטינה", מיוצגים בנירנברג.

    * העיתונאי ג'ון גונתר ב-1939: "הגיבור הערבי העכשווי הגדול ביותר הוא - אדולף היטלר".

    * עדותו של אחמד שוקיירי בספרו (1969) שהם (כולם) אהדו את הנאצים שהתייחסו אליהם (1940-1).

    * הסקר של סקאקיני בפברואר 1941 - 88% מהערבים-פלסטין בעד הציר.

    * ד"ר זיאד חמזה (היה בן 9 ב-1941): "אנחנו הערבים תמכנו בהיטלר במהלך מלחמת העולם השנייה כי הוא שנא את היהודים", נזכר בראיון ב-2019.

    * לפי אדוארד סעיד, המופתי הפרו-נאצי ייצג את הקונצנזוס של ערביי פלסטין.

    * דו"ח ה-CIA באוגוסט 1942: "רוב הערבים בפלסטין הערבים הפלסטינים הם 'אנטי-יהודים' בחירוף נפש... הרדיקלים, המהווים רוב, רואים בגישתו של רומל הזדמנות אידיאלית לרצוח את כל היהודים שהם תופסים את רכושם".

    * בשנת 1942, תגובתם של מרבית הערבים בפלסטין לאחר ששמעו את גורלם של היהודים באירופה, הייתה: שמחה פומבית.

    השבמחק